PV
OESO
Nieuwsbrief
- juli
2024
|
|
|
Voorwoord
- Jochem
Wiers,
Ambassadeur
PV OESO te
Parijs
Nederland
staat aan
het begin
van een
nieuwe
regeerperiode;
deze zomer
moet het
hoofdlijnenakkoord
nader worden
uitgewerkt
door de
nieuwe
ministersploeg.
Zelf ben ik
op de helft
van mijn
termijn als
PVOESO. Een
goed moment
voor een
tussenstand
van de
organisatie
en de
belangrijkste
strategische
onderwerpen
die er
spelen.
Lees
hier
verder.
|
|
|
|
Ministerial
Council
Meeting
(MCM)
Op 2 en 3 mei
jl. vond de
jaarlijkse OESO
Ministeriële
Raadsvergadering
(MCM) plaats,
dit jaar met een
bijzondere rol
voor Nederland
als
vice-voorzitter
van de
bijeenkomst.
Namens Nederland
waren aanwezig
in Parijs
minister van
Sociale Zaken en
Werkgelegenheid
Karien van
Gennip, in haar
rol als
vice-premier
(zie haar
openingsspeech
hier
) en
minister van
Buitenlandse
Handel en
Ontwikkelingssamenwerking
Liesje
Schreinemacher.
|
|
|
Met
de
aanwezigheid
op hoog
niveau van
meer dan 60
landen en
een groot
aantal
internationale
organisaties
vormt de
OESO MCM een
belangrijk
onderdeel
van het
internationale
debat over
sociaaleconomische
ontwikkelingen
in brede
zin. Onder
het thema
“Co-Creating
the Flow of
Change”
bespraken de
premiers,
ministers en
meer dan
1000
vertegenwoordigers
uit de
OESO-lidstaten
en
partnerlanden
hoe we de
vele
uitdagingen
en kansen
die voor ons
liggen het
beste kunnen
aanpakken,
bijvoorbeeld
van het
zekerstellen
van
handelsketens
tot het
vergroten
van
gendergelijkheid
en van het
optimaliseren
van de
groene en
digitale
transities
tot het
managen van
de
ontwikkeling
van
AI.
|
|
|
|
|
OECD
Economic
Outlook
Op 2 mei jl.
presenteerde SG
Cormann de
jongste Economic
Outlook,
OECD
Economic
Outlook,
Volume
2024
Issue
1 |
OECD
. De
OESO toont zich
voorzichtig
optimistisch, al
blijft de groei
van de mondiale
economie
gematigd en
baren de
toenemende
geopolitieke
spanningen
zorgen. De
mondiale
economie heeft
zich beter
geweerd dan
eerder verwacht,
de inflatie is
aanzienlijk
gedaald en de
arbeidsmarkt
heeft zich
kranig geweerd,
met in veel
OESO-landen een
historisch lage
werkloosheid. Al
zijn er
aanzienlijke
verschillen
tussen de
verschillende
regio’s. De OESO
pleit voor
continuering van
een voorzichtig
monetair beleid,
al komen
renteverlagingen
in veel landen
in zicht. Verder
dienen lidstaten
de openbare
financiën op
orde te brengen
en zijn
structurele
hervormingen
vereist om de
groei te
stimuleren.
|
|
|
OESO
lidmaatschap
In de
nieuwsbrief
van maart
konden we al
vermelden dat
Indonesië was
toegetreden
tot de groep
kandidaat-lidstaten,
op 17 juni is
de Raad ook
akkoord gegaan
met de
toekenning van
het
kandidaat-lidmaatschap
voor Thailand.
In april liet
toenmalig
Thaise MinBZ
Parnpree weten
dat de
lidmaatschapsaanvraag
het begin was
van een ‘nieuw
en
betekenisvol
hoofdstuk’ om
een
‘betrouwbare
strategische
bondgenoot en
economische
partner binnen
de
OESO-familie’
te worden. Het
OESO-lidmaatschap
zou volgens de
Thaise
autoriteiten
al op korte
termijn moeten
leiden tot een
BNP-groei met
1,6%. Thailand
wil met hulp
van de OESO de
stap maken
naar
hoge-inkomensland.
Een door
OESO-hervormingen
nog
concurrerendere
en
toegankelijkere
Thaise markt
biedt kansen
voor
Nederlandse
bedrijven.
Nederland is
nu de grootste
EU-investeerder
in Thailand.
In 2023
publiceerde de
OESO al een
zeer
uitgebreid
rapport over
de huidige
economische
ontwikkeling
van
Thailand.
OECD
Economic
Surveys:
Thailand
2023
|
OECD
Economic
Surveys
|
|
|
Ontwikkelingshulp
Nieuwe
cijfers
ontwikkelingshulp
De
OESO maakte
in april jl.
bekend dat
de
wereldwijde
ontwikkelingshulp
(official
development
assistance,
ODA) vorig
jaar USD
223,7
miljard
bedroeg.
Hoewel dit
een
recordbedrag
was, bleef
de hulp
procentueel
gezien met
0,37% nog
ruim onder
de VN-norm
van 0,7%.
Nederland
stond dit
keer als
zevende
donor op de
ranglijst,
vorig jaar
waren we
nummer zes.
Opvallende
uitkomsten
waren onder
meer dat
Oekraïne in
2023 meer
hulp ontving
dan enig
ander land
ooit in de
geschiedenis
en dat de
hulp aan
Afrika, na
de daling
vorig jaar,
nu
voorzichtig
gestegen
was. De
interactieve
website van
de OESO
hierover
biedt veel
extra
info:
April
2024
-
preliminary
figures
|
Flou
rish
|
|
|
The
return
of
industrial
policies
|
OECD
Een nieuw
rapport van
de OESO
beschrijft
de voor- en
nadelen van
de terugkeer
van
industriepolitiek.
Steeds meer
landen
voeren
industriebeleid
op grond van
economische,
sociale en
milieuoverwegingen,
maar de
kosten
daarvan
kunnen hoog
zijn en de
voordelen
beperkt. Hoe
industriebeleid
vorm te
geven? Een
ander recent
rapport
Pro-competitive
industrial
policy
|
OECD
wijst
op de
belangrijke
rol van
mededingingsautoriteiten
om een
gelijk
speelveld en
eerlijke
concurrentie
te
waarborgen.
|
|
|
|
Towards
demystifying
trade
dependencies
Een recent,
mede door
Nederland
gefinancierd
OESO-rapport
Towards
demystifying
trade
dependencies
|
OECD
onderzoekt
de aard en
ontwikkeling
van
(kritische)
afhankelijkheden
in de handel
tussen
OESO-lidstaten
en een aantal
grote
niet-OESO-landen.
In het huidige
debat over het
verminderen
van de
risico’s van
kritische
afhankelijkheden
zullen de
mogelijke
kosten en
voordelen van
verschillende
beleidsopties
zorgvuldig in
acht moeten
worden
genomen.
|
|
|
|
Landbouw
OECD-FAO
Agricultural
Outlook
2024-2033:
Opkomende
economieën en
duurzaamheid aan
zet De OECD-FAO
Agricultural
Outlook
2024-2033
benadrukt de
groeiende
invloed van
opkomende
economieën in de
mondiale
landbouwmarkt,
met India en
Zuidoost-Azië
die naar
verwachting 31%
van de
wereldwijde
consumptiegroei
zullen bijdragen
tegen 2033. De
calorie-inname
in
middeninkomenslanden
zal met 7%
stijgen, terwijl
lage-inkomenslanden
slechts een
groei van 4%
zullen zien,
onvoldoende om
het VN-doel van
hongerbestrijding
te bereiken.
Verder zal de
handel in
landbouwproducten
verder toenemen,
vooral tussen
netto-exporteurs
zoals
Latijns-Amerika
en
netto-importeurs
zoals Azië en
Afrika.
Tenslotte
benoemt het
rapport dat
lagere reële
producentenprijzen
voor
landbouwproducten
consumentenprijzen
kunnen
beïnvloeden door
inflatie,
valutadepreciaties
en andere
factoren, wat
uitdagingen
vormt voor
kwetsbare
consumenten.
Lees
hier
meer
over de
vooruitzichten
in de
wereldwijde
agrarische
sector
|
|
|
Onderwijs
en PISA
resultaten
De
resultaten van
de meest
recente PISA
2022
onderzoeken
(onderzoek
wordt eens per
5 jaar
uitgevoerd)
hebben vorig
jaar al in
veel landen
stof doen
opwaaien. Met
name “westerse
landen” tonen
stilstand of
achteruitgang
in de
ontwikkeling
van
belangrijke
onderwijsvaardigheden
voor
15-jarigen
(lees- en
rekenvaardigheden)
Leesvaardigheid
Nederlandse
15-jarigen
verder
achteruitgegaan
(nos.nl)
De
OESO heeft
recent haar
PISA
onderzoeksvelden
uitgebreid en
ook onderzoek
gedaan naar
financiële
geletterdheid
en de
creatieve
ontwikkeling
(creative
thinking)
onder
15-jarige
kinderen.
Opvallend is
dat in geen
enkel land
jongens beter
scoren dan
meisjes waar
het om de
ontwikkeling
van
creative
thinking
gaat.
Nederland
heeft, samen
met
Vlaanderen,
het hoogste
aantal ‘top
performers’,
m.b.t.
financiële
geletterdheid
maar scoort in
de algemene
ranking net
boven het
gemiddelde. De
lijst wordt
aangevoerd
door
Denemarken,
Vlaanderen en
Canada. Uit
het rapport
blijkt o.a.
dat het
verschil
tussen meisjes
en jongens wat
betreft
financiële
geletterdheid
niet groot is,
maar dat
kinderen met
een
migratieachtergrond
of uit
gezinnen met
lagere
inkomens wel
lager
scoren.
PISA
Volume
IV -
OECD
.
|
|
|
Ministeriele
bijeenkomst
van het
Committee
for
Scientific
and
technological
Policy
(CSTP)
Op
23-24 april
vond bij de
OESO in Parijs
een
ministeriele
bijeenkomst
plaats van het
CSTP
Ministerial
Meeting plaats
waaraan
minister van
OCW Robbert
Dijkgraaf
deelnam. De
bijeenkomst
richtte zich
op de bijdrage
die
wetenschaps-,
technologie-
en
innovatiebeleid
leveren aan de
bevordering
van duurzame
en inclusieve
groei.
Lees
hier
terug.
|
|
|
Responsible
Business
Conduct
Due Diligence
-
ondersteuning
aan
bedrijven
- De
OESO-richtlijnen
zijn in
Nederland
belangrijk: ze
maken
duidelijk wat
de Nederlandse
overheid van
bedrijven
verwacht op
het gebied van
maatschappelijk
verantwoord
ondernemen
(MVO) bij het
internationaal
zakendoen. Ze
bieden
handvatten
voor bedrijven
om met
kwesties om te
gaan zoals
ketenverantwoordelijkheid,
mensenrechten,
kinderarbeid,
milieu en
corruptie.
Hiermee vormen
de
OESO-richtlijnen
het
uitgangspunt
voor het
Nederlandse
internationaal
MVO-beleid. Om
bedrijven
hierbij te
ondersteunen
heeft het
Ministerie van
Buitenlandse
Zaken gezorgd
voor de
vertaling van
de meest
recente versie
van de OECD
Guidelines for
MNE’s on
Responsible
Business
Conduct
(2023):
OESO-richtlijnen-Nederlandse
vertaling
- De OESO
heeft
bovendien een
handreiking
opgesteld voor
bedrijven om
due diligence
toe te passen,
de
OECD-Due-Diligence-Guidance-for-Responsible-Business-Conduct
.
Ook heeft de
OESO een
cursus
ontwikkeld
voor bedrijven
en
beleidsmedewerkers
over IMVO
volgens de
OESO
Richtlijnen.
Geïnteresseerden
kunnen zich
inschrijven
voor een
online cursus
via
e-learning
Academy
on
Responsible
Business
Conduct.
|
|
|
Sociale
Zaken en
Werkgelegenheid
en
Migratie
|
|
|
Op
20 Juni j.l.
is
Society
at a
glance
2024
: OECD
Social
Indicators
gepubliceerd.
Dit is de
tiende editie
van het
tweejaarlijkse
overzicht van
sociale
indicatoren
van de OESO.
Het speelt in
op de
groeiende
vraag naar
kwantitatieve
gegevens over
sociaal
welzijn en de
trends daarin.
Het rapport
bevat een
speciaal
hoofdstuk over
trends in
fertiliteit en
de effecten
hierop van
ontwikkelingen
op de
arbeidsmarkt,
de huizenmarkt
en
verschillende
aspecten van
gezinsbeleid
(zoals
ouderschapsverlof,
kinderopvang
en financiële
steun).
|
|
|
|
|
OECD
Forum on
Gender
Equality
Op 10 en 11 Juni
j.l. vond de
eerste editie
van het OECD
Forum on Gender
Equality plaats
in Parijs. Een
delegatie van
OCW en LNV nam
deel. Gender
gelijkheid werd
besproken in
relatie tot de
klimaattransitie,
de digitale
transitie en
gendermainstreaming
binnen
overheden. Kijk
hier
het
Forum terug.
Achtergronddocumenten
zijn
hier
beschikbaar
en klik
hier
als je op
zoek bent naar
het verslag van
het
Forum.
|
|
|
Environmental
Justice
J
ust
Transition
staat hoog
op de
agenda. In
2022 heeft
de WRR haar
publicatie
over Just
Transition
gepresenteerd
bij de OESO.
Deze is in
mei in het
Engels
vertaald
‘Justice
in
Climate
Policy.
Distributing
Climate
Costs
Fairly’
.
Daarnaast
heeft de
OESO een
conferentie
over dit
onderwerp
georganiseerd
en een
rapport
uitgebracht.
Lees
hier
meer
|
|
|
|
OESO
rapport:
Return,
Reintegration
and
Re-migration
Terugkeermigratie
is een
belangrijk
beleidspunt
geworden voor
zowel landen
van bestemming
als landen van
herkomst.
Hoewel de
beleidsaandacht
in de landen
van bestemming
gericht is op
programma's
voor begeleide
vrijwillige
terugkeer en
re-integratie
(AvRR), in het
bijzonder voor
migranten
tegen wie een
uitzettingsbevel
is
uitgevaardigd,
vertegenwoordigen
deze
inspanningen
slechts een
fractie van de
bredere
terugkeerbewegingen.
Dit rapport
analyseert de
omvang en de
kenmerken van
verschillende
categorieën
van
terugkeermigratie.
|
|
|
Tijdens
de MCM is
de
OECD
Digital
Economy
Outlook
2024,
deel
1
gepresenteerd.
Deel 1 geeft
nieuwe
schattingen
van de
groeisnelheid
van de ICT
sector.
Vervolgens
onderzoekt het
de huidige en
verwachte
ontwikkelingen
rondom Ai en
hoe landen de
AI-principles
van de OESO
implementeren
om ervoor te
zorgen dat AI
betrouwbaar
is. Deel 1
biedt tevens
inzicht in de
omvang en
reikwijdte van
digital gaps
en hoe gelijke
kansen en
inclusie
kunnen worden
gestimuleerd.
Daarnaast
bespreekt het
immersieve
technologieën,
de
opschaalmogelijkheden
van virtuele
realiteit (VR)
en de kansen
en risico’s
die dit met
zich
meebrengt. Tot
slot
rapporteert de
OESO over
mentale
gezondheid in
digitale
omgevingen,
met inbegrip
van de meest
kwetsbare
groepen zoals
kinderen.
|
|
|
|
|
De
OECD
AI
Principles
for
Trusworthy
AI
zijn
geactualiseerd en
aangepast aan
nieuwe
technologische en
beleidsontwikkelingen.
De OESO
AI-principes
vormen een
leidraad voor
AI-actoren om
betrouwbare AI te
ontwikkelen. Ook
bieden zij
beleidsmakers
aanbevelingen voor
effectief
AI-beleid. Landen
gebruiken de OESO
AI-principes en
aanverwante
instrumenten om
hun beleid vorm te
geven en
AI-risicokaders te
ontwikkelen,
waarmee ze een
basis leggen voor
wereldwijde
interoperabiliteit
tussen
rechtsgebieden.
Vandaag de dag
gebruiken de
Europese Unie, de
Raad van Europa,
de Verenigde
Staten, de
Verenigde Naties
en andere
rechtsgebieden de
OESO definitie van
een AI-systeem en
levenscyclus in
hun wet- en
regelgevende
kaders en
richtlijnen. De
principes,
definitie en
levenscyclus maken
allemaal deel uit
van de
OESO-aanbeveling
over kunstmatige
intelligentie.
|
|
|
OESO
rapport :
AI, data
governance
and
privacy
Recente
technologische
ontwikkelingen
op het gebied
van AI, met
name de
opkomst van
generatieve
AI, hebben
veel vragen
opgeworpen
over
gegevensbeheer
en privacy.
AI-experts en
privacy-experts
pakken deze
kwesties
echter vaak
onafhankelijk
van elkaar
aan, met
benaderingen
die per
rechtsgebied
en
rechtssysteem
verschillen.
Deze silo's
kunnen tot
misverstanden
leiden, de
naleving van
regelgeving en
handhaving
ingewikkelder
maken en
voorkomen dat
gebruik wordt
gemaakt van
overeenkomsten
tussen
nationale
kaders. Dit
rapport richt
zich op de
privacy-risico's
en -kansen die
voortvloeien
uit recente
AI-ontwikkelingen.
Het brengt de
beginselen van
de
OESO-privacyrichtlijnen
in kaart met
de
OESO-AI-beginselen,
inventariseert
nationale en
regionale
initiatieven
en stelt
mogelijke
gebieden voor
samenwerking
voor. Het
rapport
ondersteunt de
implementatie
van de
OESO-privacyrichtlijnen
naast de
OESO-AI-beginselen.
Door te
pleiten voor
internationale
samenwerking
wil het
rapport
richting geven
aan de
ontwikkeling
van
AI-systemen
die privacy
respecteren en
ondersteunen.
Een
must-read:
AI,
data
governance
and
Andere
interessante
papers of
rapporten over
AI-gerelateerde
onderwerpen:
Using
AI
in
the
workplace
Social
dialogue
and
the
use
of
AI
systems
in
the
workplace
|
|
|
Contactgegevens:
Jochem
Wiers
,
Permanent
Vertegenwoordiger
OESO
Mark
van
der Velden
,
Plv.
Permanent
Vertegenwoordiger
OESO
Uitvoerend
Comité OESO,
Energie,
Duurzame
Ontwikkeling,
Ontwikkelingscluster
Peter
Keulers
,
Economische
Raad
Algemene
economie,
Mededinging,
Innovatie,
Handel,
Investeringen,
Ondernemerschap,
MKB,
Financiële
Markten,
Fiscale
aangelegenheden,
Corporate
Governance,
Public
Governance
Jasper Dalhuisen
,
LVVN
Raad
Landbouw,
Visserij,
Voedselzekerheid
en Natuur,
Milieu &
Klimaat,
Circulariteit
grondstoffen,
Regionaal
beleid
Marjoleine
Hennis
,
Senior
BeleidsmedewerkerIMVO/Responsible
Business
Conduct,
Digitalisering,
Corruptiebestrijding,
Digitale
Economie,
Sociale
Zaken,
Werkgelegenheid,
Migratie
Daan
Wiersum,
tweede
secretaris
OESO Comité
Externe
Betrekkingen,
Onderwijs,
Begroting,
Toetreding,
Health
Ilse
van
Ruler
,
Assistent
Ambassadeur,
Managementondersteuner
Sacha
Vrauwdeunt
,
Assistent
Plv.
Permanent
Vertegenwoordiger,
Managementondersteuner
Martijn
Wals
,
Stagiair
Landbouw
|
|
|
Permanente
Vertegenwoordiging
van het
Koninkrijk der
Nederlanden
bij de
OESO
7
rue Éblé,
75007
PARIJS
T
+33
(0) 1 40
62 33
13
|
|
|
|
U
ontvangt
deze
nieuwsbrief
omdat u in
het
verleden
contact
heeft
gehad met
de PV OESO
te
Parijs.
Als u
contact
met de PV
OESO niet
langer op
prijs
stelt,
kunt u dat
kenbaar
maken door
een
mailbericht
te sturen
naar:
pao@minbuza.n
l
Wij
verwijderen
dan al uw
gegevens
uit ons
bestand.
De
privacyverklaring
van het
Ministerie
van
Buitenlandse
Zaken kunt
u
hier
lezen.
|
|
|
|
|