PV OESO Nieuwsbrief - juli 2024 |
|
|
Voorwoord - Jochem Wiers, Ambassadeur PV OESO te Parijs Nederland staat aan het begin van een nieuwe regeerperiode; deze zomer moet het hoofdlijnenakkoord nader worden uitgewerkt door de nieuwe ministersploeg. Zelf ben ik op de helft van mijn termijn als PVOESO. Een goed moment voor een tussenstand van de organisatie en de belangrijkste strategische onderwerpen die er spelen. Lees hier verder. |
|
|
|
Ministerial Council Meeting (MCM) Op 2 en 3 mei jl. vond de jaarlijkse OESO Ministeriële Raadsvergadering (MCM) plaats, dit jaar met een bijzondere rol voor Nederland als vice-voorzitter van de bijeenkomst. Namens Nederland waren aanwezig in Parijs minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Karien van Gennip, in haar rol als vice-premier (zie haar openingsspeech hier ) en minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Liesje Schreinemacher. |
|
|
Met de aanwezigheid op hoog niveau van meer dan 60 landen en een groot aantal internationale organisaties vormt de OESO MCM een belangrijk onderdeel van het internationale debat over sociaaleconomische ontwikkelingen in brede zin. Onder het thema “Co-Creating the Flow of Change” bespraken de premiers, ministers en meer dan 1000 vertegenwoordigers uit de OESO-lidstaten en partnerlanden hoe we de vele uitdagingen en kansen die voor ons liggen het beste kunnen aanpakken, bijvoorbeeld van het zekerstellen van handelsketens tot het vergroten van gendergelijkheid en van het optimaliseren van de groene en digitale transities tot het managen van de ontwikkeling van AI. |
|
|
|
|
OECD Economic Outlook Op 2 mei jl. presenteerde SG Cormann de jongste Economic Outlook, OECD Economic Outlook, Volume 2024 Issue 1 | OECD . De OESO toont zich voorzichtig optimistisch, al blijft de groei van de mondiale economie gematigd en baren de toenemende geopolitieke spanningen zorgen. De mondiale economie heeft zich beter geweerd dan eerder verwacht, de inflatie is aanzienlijk gedaald en de arbeidsmarkt heeft zich kranig geweerd, met in veel OESO-landen een historisch lage werkloosheid. Al zijn er aanzienlijke verschillen tussen de verschillende regio’s. De OESO pleit voor continuering van een voorzichtig monetair beleid, al komen renteverlagingen in veel landen in zicht. Verder dienen lidstaten de openbare financiën op orde te brengen en zijn structurele hervormingen vereist om de groei te stimuleren. |
|
|
OESO lidmaatschap In de nieuwsbrief van maart konden we al vermelden dat Indonesië was toegetreden tot de groep kandidaat-lidstaten, op 17 juni is de Raad ook akkoord gegaan met de toekenning van het kandidaat-lidmaatschap voor Thailand. In april liet toenmalig Thaise MinBZ Parnpree weten dat de lidmaatschapsaanvraag het begin was van een ‘nieuw en betekenisvol hoofdstuk’ om een ‘betrouwbare strategische bondgenoot en economische partner binnen de OESO-familie’ te worden. Het OESO-lidmaatschap zou volgens de Thaise autoriteiten al op korte termijn moeten leiden tot een BNP-groei met 1,6%. Thailand wil met hulp van de OESO de stap maken naar hoge-inkomensland. Een door OESO-hervormingen nog concurrerendere en toegankelijkere Thaise markt biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. Nederland is nu de grootste EU-investeerder in Thailand. In 2023 publiceerde de OESO al een zeer uitgebreid rapport over de huidige economische ontwikkeling van Thailand. OECD Economic Surveys: Thailand 2023 | OECD Economic Surveys |
|
|
Ontwikkelingshulp Nieuwe cijfers ontwikkelingshulp De OESO maakte in april jl. bekend dat de wereldwijde ontwikkelingshulp (official development assistance, ODA) vorig jaar USD 223,7 miljard bedroeg. Hoewel dit een recordbedrag was, bleef de hulp procentueel gezien met 0,37% nog ruim onder de VN-norm van 0,7%. Nederland stond dit keer als zevende donor op de ranglijst, vorig jaar waren we nummer zes. Opvallende uitkomsten waren onder meer dat Oekraïne in 2023 meer hulp ontving dan enig ander land ooit in de geschiedenis en dat de hulp aan Afrika, na de daling vorig jaar, nu voorzichtig gestegen was. De interactieve website van de OESO hierover biedt veel extra info: April 2024 - preliminary figures | Flou rish |
|
|
The return of industrial policies | OECD Een nieuw rapport van de OESO beschrijft de voor- en nadelen van de terugkeer van industriepolitiek. Steeds meer landen voeren industriebeleid op grond van economische, sociale en milieuoverwegingen, maar de kosten daarvan kunnen hoog zijn en de voordelen beperkt. Hoe industriebeleid vorm te geven? Een ander recent rapport Pro-competitive industrial policy | OECD wijst op de belangrijke rol van mededingingsautoriteiten om een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie te waarborgen. |
|
|
|
Towards demystifying trade dependencies Een recent, mede door Nederland gefinancierd OESO-rapport Towards demystifying trade dependencies | OECD onderzoekt de aard en ontwikkeling van (kritische) afhankelijkheden in de handel tussen OESO-lidstaten en een aantal grote niet-OESO-landen. In het huidige debat over het verminderen van de risico’s van kritische afhankelijkheden zullen de mogelijke kosten en voordelen van verschillende beleidsopties zorgvuldig in acht moeten worden genomen. |
|
|
|
Landbouw OECD-FAO Agricultural Outlook 2024-2033: Opkomende economieën en duurzaamheid aan zet De OECD-FAO Agricultural Outlook 2024-2033 benadrukt de groeiende invloed van opkomende economieën in de mondiale landbouwmarkt, met India en Zuidoost-Azië die naar verwachting 31% van de wereldwijde consumptiegroei zullen bijdragen tegen 2033. De calorie-inname in middeninkomenslanden zal met 7% stijgen, terwijl lage-inkomenslanden slechts een groei van 4% zullen zien, onvoldoende om het VN-doel van hongerbestrijding te bereiken. Verder zal de handel in landbouwproducten verder toenemen, vooral tussen netto-exporteurs zoals Latijns-Amerika en netto-importeurs zoals Azië en Afrika. Tenslotte benoemt het rapport dat lagere reële producentenprijzen voor landbouwproducten consumentenprijzen kunnen beïnvloeden door inflatie, valutadepreciaties en andere factoren, wat uitdagingen vormt voor kwetsbare consumenten. Lees hier meer over de vooruitzichten in de wereldwijde agrarische sector |
|
|
Onderwijs en PISA resultaten De resultaten van de meest recente PISA 2022 onderzoeken (onderzoek wordt eens per 5 jaar uitgevoerd) hebben vorig jaar al in veel landen stof doen opwaaien. Met name “westerse landen” tonen stilstand of achteruitgang in de ontwikkeling van belangrijke onderwijsvaardigheden voor 15-jarigen (lees- en rekenvaardigheden) Leesvaardigheid Nederlandse 15-jarigen verder achteruitgegaan (nos.nl) De OESO heeft recent haar PISA onderzoeksvelden uitgebreid en ook onderzoek gedaan naar financiële geletterdheid en de creatieve ontwikkeling (creative thinking) onder 15-jarige kinderen. Opvallend is dat in geen enkel land jongens beter scoren dan meisjes waar het om de ontwikkeling van creative thinking gaat. Nederland heeft, samen met Vlaanderen, het hoogste aantal ‘top performers’, m.b.t. financiële geletterdheid maar scoort in de algemene ranking net boven het gemiddelde. De lijst wordt aangevoerd door Denemarken, Vlaanderen en Canada. Uit het rapport blijkt o.a. dat het verschil tussen meisjes en jongens wat betreft financiële geletterdheid niet groot is, maar dat kinderen met een migratieachtergrond of uit gezinnen met lagere inkomens wel lager scoren. PISA Volume IV - OECD . |
|
|
Ministeriele bijeenkomst van het Committee for Scientific and technological Policy (CSTP) Op 23-24 april vond bij de OESO in Parijs een ministeriele bijeenkomst plaats van het CSTP Ministerial Meeting plaats waaraan minister van OCW Robbert Dijkgraaf deelnam. De bijeenkomst richtte zich op de bijdrage die wetenschaps-, technologie- en innovatiebeleid leveren aan de bevordering van duurzame en inclusieve groei. Lees hier terug. |
|
|
Responsible Business Conduct Due Diligence - ondersteuning aan bedrijven - De OESO-richtlijnen zijn in Nederland belangrijk: ze maken duidelijk wat de Nederlandse overheid van bedrijven verwacht op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij het internationaal zakendoen. Ze bieden handvatten voor bedrijven om met kwesties om te gaan zoals ketenverantwoordelijkheid, mensenrechten, kinderarbeid, milieu en corruptie. Hiermee vormen de OESO-richtlijnen het uitgangspunt voor het Nederlandse internationaal MVO-beleid. Om bedrijven hierbij te ondersteunen heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken gezorgd voor de vertaling van de meest recente versie van de OECD Guidelines for MNE’s on Responsible Business Conduct (2023): OESO-richtlijnen-Nederlandse vertaling - De OESO heeft bovendien een handreiking opgesteld voor bedrijven om due diligence toe te passen, de OECD-Due-Diligence-Guidance-for-Responsible-Business-Conduct . Ook heeft de OESO een cursus ontwikkeld voor bedrijven en beleidsmedewerkers over IMVO volgens de OESO Richtlijnen. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor een online cursus via e-learning Academy on Responsible Business Conduct. |
|
|
Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Migratie |
|
|
Op 20 Juni j.l. is Society at a glance 2024 : OECD Social Indicators gepubliceerd. Dit is de tiende editie van het tweejaarlijkse overzicht van sociale indicatoren van de OESO. Het speelt in op de groeiende vraag naar kwantitatieve gegevens over sociaal welzijn en de trends daarin. Het rapport bevat een speciaal hoofdstuk over trends in fertiliteit en de effecten hierop van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, de huizenmarkt en verschillende aspecten van gezinsbeleid (zoals ouderschapsverlof, kinderopvang en financiële steun). |
|
|
|
|
OECD Forum on Gender Equality Op 10 en 11 Juni j.l. vond de eerste editie van het OECD Forum on Gender Equality plaats in Parijs. Een delegatie van OCW en LNV nam deel. Gender gelijkheid werd besproken in relatie tot de klimaattransitie, de digitale transitie en gendermainstreaming binnen overheden. Kijk hier het Forum terug. Achtergronddocumenten zijn hier beschikbaar en klik hier als je op zoek bent naar het verslag van het Forum. |
|
|
Environmental Justice J ust Transition staat hoog op de agenda. In 2022 heeft de WRR haar publicatie over Just Transition gepresenteerd bij de OESO. Deze is in mei in het Engels vertaald ‘Justice in Climate Policy. Distributing Climate Costs Fairly’ . Daarnaast heeft de OESO een conferentie over dit onderwerp georganiseerd en een rapport uitgebracht. Lees hier meer |
|
|
|
OESO rapport: Return, Reintegration and Re-migration Terugkeermigratie is een belangrijk beleidspunt geworden voor zowel landen van bestemming als landen van herkomst. Hoewel de beleidsaandacht in de landen van bestemming gericht is op programma's voor begeleide vrijwillige terugkeer en re-integratie (AvRR), in het bijzonder voor migranten tegen wie een uitzettingsbevel is uitgevaardigd, vertegenwoordigen deze inspanningen slechts een fractie van de bredere terugkeerbewegingen. Dit rapport analyseert de omvang en de kenmerken van verschillende categorieën van terugkeermigratie. |
|
|
Tijdens de MCM is de OECD Digital Economy Outlook 2024, deel 1 gepresenteerd. Deel 1 geeft nieuwe schattingen van de groeisnelheid van de ICT sector. Vervolgens onderzoekt het de huidige en verwachte ontwikkelingen rondom Ai en hoe landen de AI-principles van de OESO implementeren om ervoor te zorgen dat AI betrouwbaar is. Deel 1 biedt tevens inzicht in de omvang en reikwijdte van digital gaps en hoe gelijke kansen en inclusie kunnen worden gestimuleerd. Daarnaast bespreekt het immersieve technologieën, de opschaalmogelijkheden van virtuele realiteit (VR) en de kansen en risico’s die dit met zich meebrengt. Tot slot rapporteert de OESO over mentale gezondheid in digitale omgevingen, met inbegrip van de meest kwetsbare groepen zoals kinderen. |
|
|
|
|
De OECD AI Principles for Trusworthy AI zijn geactualiseerd en aangepast aan nieuwe technologische en beleidsontwikkelingen. De OESO AI-principes vormen een leidraad voor AI-actoren om betrouwbare AI te ontwikkelen. Ook bieden zij beleidsmakers aanbevelingen voor effectief AI-beleid. Landen gebruiken de OESO AI-principes en aanverwante instrumenten om hun beleid vorm te geven en AI-risicokaders te ontwikkelen, waarmee ze een basis leggen voor wereldwijde interoperabiliteit tussen rechtsgebieden. Vandaag de dag gebruiken de Europese Unie, de Raad van Europa, de Verenigde Staten, de Verenigde Naties en andere rechtsgebieden de OESO definitie van een AI-systeem en levenscyclus in hun wet- en regelgevende kaders en richtlijnen. De principes, definitie en levenscyclus maken allemaal deel uit van de OESO-aanbeveling over kunstmatige intelligentie. |
|
|
OESO rapport : AI, data governance and privacy Recente technologische ontwikkelingen op het gebied van AI, met name de opkomst van generatieve AI, hebben veel vragen opgeworpen over gegevensbeheer en privacy. AI-experts en privacy-experts pakken deze kwesties echter vaak onafhankelijk van elkaar aan, met benaderingen die per rechtsgebied en rechtssysteem verschillen. Deze silo's kunnen tot misverstanden leiden, de naleving van regelgeving en handhaving ingewikkelder maken en voorkomen dat gebruik wordt gemaakt van overeenkomsten tussen nationale kaders. Dit rapport richt zich op de privacy-risico's en -kansen die voortvloeien uit recente AI-ontwikkelingen. Het brengt de beginselen van de OESO-privacyrichtlijnen in kaart met de OESO-AI-beginselen, inventariseert nationale en regionale initiatieven en stelt mogelijke gebieden voor samenwerking voor. Het rapport ondersteunt de implementatie van de OESO-privacyrichtlijnen naast de OESO-AI-beginselen. Door te pleiten voor internationale samenwerking wil het rapport richting geven aan de ontwikkeling van AI-systemen die privacy respecteren en ondersteunen. Een must-read: AI, data governance and Andere interessante papers of rapporten over AI-gerelateerde onderwerpen: Using AI in the workplace Social dialogue and the use of AI systems in the workplace |
|
|
Contactgegevens: Jochem Wiers , Permanent Vertegenwoordiger OESO Mark van der Velden , Plv. Permanent Vertegenwoordiger OESO Uitvoerend Comité OESO, Energie, Duurzame Ontwikkeling, Ontwikkelingscluster Peter Keulers , Economische Raad Algemene economie, Mededinging, Innovatie, Handel, Investeringen, Ondernemerschap, MKB, Financiële Markten, Fiscale aangelegenheden, Corporate Governance, Public Governance Jasper Dalhuisen , LVVN Raad Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, Milieu & Klimaat, Circulariteit grondstoffen, Regionaal beleid Marjoleine Hennis , Senior BeleidsmedewerkerIMVO/Responsible Business Conduct, Digitalisering, Corruptiebestrijding, Digitale Economie, Sociale Zaken, Werkgelegenheid, Migratie Daan Wiersum, tweede secretaris OESO Comité Externe Betrekkingen, Onderwijs, Begroting, Toetreding, Health Ilse van Ruler , Assistent Ambassadeur, Managementondersteuner Sacha Vrauwdeunt , Assistent Plv. Permanent Vertegenwoordiger, Managementondersteuner Martijn Wals , Stagiair Landbouw |
|
|
Permanente Vertegenwoordiging van het Koninkrijk der Nederlanden bij de OESO 7 rue Éblé, 75007 PARIJS T +33 (0) 1 40 62 33 13 |
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u in het verleden contact heeft gehad met de PV OESO te Parijs. Als u contact met de PV OESO niet langer op prijs stelt, kunt u dat kenbaar maken door een mailbericht te sturen naar: pao@minbuza.n l Wij verwijderen dan al uw gegevens uit ons bestand. De privacyverklaring van het Ministerie van Buitenlandse Zaken kunt u hier lezen. |
|
|
|
|